آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران

کرم بریستل بخشی از خانواده polychaete می باشد، که در زبان لاتین به معنی پرمو است. آن ها می توانند در یک آکواریوم تا 24 سانتیمتر رشد کنند. اما بیشتر آن ها بین 1 تا 6 سانتیمتر هستند. شب فعال هستند و تمایل دارند که در زیر بستر یا درون سنگ های زنده پنهان شوند.

شناسایی کرم بریستل

اگر فکر میکنید که در آکواریوم خود کرم های درشتی دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن ها را به طور دقیق و به درستی شناسایی کنید. بعضی از آن ها مفید هستند اما بعضی دیگر نه، آن هایی که مفید نیستند می توانند موجب تحریک و سایر مشکلات برای ساکنین شوند. آن ها به سرعت رشد می کنند و بعضی از آنها نیز گوشتخوار هستند، بنابراین ممکن است که لازم باشد از آکواریوم حذف شوند.

کرم های بریستل از کجا می آیند؟

کرم های بریستل در اکثر اوقات توسط سنگ های زنده به آکواریوم ورود می کنند. در درون شکاف های سنگ ها زندگی می کنند و معمولاً به همین صورت وارد آکواریوم های آب شور می شوند.

کرم های بریستل چکار می کنند؟

کرم های بریستل کاری را انجام می دهند که خدمه پاکسازی انجام می دهند. آن ها از پسماند غذاها و لاشه ماهی های مرده تغذیه می کنند.

کرم های بریستل خوب و بد وجود دارد؟

بله هم کرم بریستل بد وجود دارد و هم کرم بریستل خوب. خوشبختانه نوع خوب آن شایع تر است و نوع بد بسیار نادر می باشد . در هر حال ماهیت این مقاله چیزی به غیر از این موضوع است و در این جا ما درباره خوب یا بد بودن آن ها نمیخواهیم صحبت کنیم.
آن ها پسماندهای غذایی را که میتوانند در  آکواریوم آمونیاک تولید کنند را مصرف می کنند. بعضی افراد زمانی که یک کرم بریستل را بر روی یک لاشه ماهی می بینند، می گویند که کرم بریستل در آکواریوم آن ها یک ماهی را کشته است، اما باید دانست که زمانی یک کرم بریستل اقدام به خوردن ماهی می کند که ماهی مرده و یا در حال مرگ باشد.

آیا داشتن تعداد زیادی کرم بریستل باعث ایجاد مشکل می شود؟

وجود تعداد زیادیکرم بریستل به خودی خود یک مشکل نیست اما می تواند نشانه وجود یک مشکل بزرگ در آکواریوم شما باشد. ببینید، اگر شما تعداد زیادی کرم بریستل در آکواریوم خود مشاهده کردید، این بدان معنی است که شما یک لاشه جانور مرده در آکواریوم خود دارید یا پسماندهای غذایی زیادی در آکواریوم شما وجود دارند. زیرا بدون این غذاها، شما نبایستی این همه کرم بریستل در آکواریوم خود داشته باشید آن ها با مصرف پسماندهای غذایی و خوردن لاشه جانوران مرده به نظافت آکواریوم کمک می کنند، بنابراین از این لحاظ که به آن فکر کنید، متوجه می شوید که کرم های بریستل چیزهای خوبی هستند، زیرا بدون آن ها شما آبی کثیف در آکواریوم خود خواهید داشت، اما به جای آن تعداد بی شماری کرم بریستل در آکواریوم خود دارید.

پوشیدن دستکش

از آن جا که ممکن است کرم های بریستل در شن و ماسه یا در زیر سنگ های زنده ی آکواریوم شما باشند، همیشه زمانی که میخواهید سنگ ها یا مرجان های خود را جابجا کنید، دستکش بپوشید. در غیر این صورت، ممکن است موهای سوزن مانند کرم بریستل به پوست شما نفوذ کنند و باعث خارش شدید بشوند.

نحوه حذف کردن کرم های بریستل از آکواریوم

کرم بریستل شب فعال است، بنابراین بهترین زمان برای گرفتن آن ها بعد از خاموشی نور است. اندک زمانی بعد از خاموشی، می توانید از یک روشنایی کوچک برای یافتن آن ها استفاده کنید و آن ها را ببینید. از آن جا که کرم بریستل یک خدمه نظافت در آکواریوم می باشد، اکثر روش های حذف کرم بریستل بر همین اساس و به وسیله طعمه و تله انجام می شود. شما باید یک تکه غذا را در ظرف قرار دهید به طوری که دسترسی به آن برای کرم آسان باشد، بعد از آن شما باید بعد از مدت کوتاهی ظرف را مورد بازبینی قرار دهید و کرم هایی را که در آن گرفتار شدند از آکواریوم خارج کنید.

تله تجاری، مخصوص شکار کرم بریستل

نمونه ای از یک تله تجاری که برای خارج کردن کرم های بریستل استفاده می شود.

این وسیله دارای یک لوله کوچک با دو دهانه در طرفین است. دهانه آن مخروطی شکل بوده و ورودی آن ها به سمت داخل لوله می باشند. از آن جایی که این گونه تله ها برای شکار کرم های بزرگ مناسب نیستند، چنانچه کرم های درون آکواریوم شما خیلی اندازه کوچکی ندارند، این تله مشکل شما را حل نمی کند و نیاز است که شما یک تله بزرگتر بسازید.

تله دست ساز

شما به آسانی می توانید به وسیله یک بطری آب معدنی یا بطری نوشابه یک تله دست ساز برای گرفتن کرم های بریستل درست کنید. در زیر مراحل ساخت یک تله را به صورت تصویری مشاهده می کنید:
مرحله اول:
جدا کردن قسمت گلوی بطری

مرحله دوم:
باز کردن درب بطری و وارونه کردن آن در تکه ی دوم بطری

مرحله سوم:
چسب کاری درزهای بین دو بطری

 نمونه دیگری از تله ای که میشود به راحتی ساخت

شکارچیان طبیعی کرم های بریستل

خلاص شدن از کرم های بریستل در آکواریوم های ریف که مملو از صخره و مرجان است می تواند بسیار دشوار و وقت گیر باشد. اگر شما قصد ندارید یا تمایل ندارید که به صورت فیزیکی کرم های بریستل را از آکواریوم خودتان خارج کرده یا از بین ببرید، میتوانید از یک راه حل طبیعی برای کاهش جمعیت آن ها استفاده کنید.
خرچنگ های پیکانی (arrow crabs)، شاهین ماهیان و راس ماهیانی مانند راس شش خط، همگی شکارچیان کرم بریستل هستند. فقط مراقب باشید که راه حل طبیعی شما از جهت دیگر مشکلی بدتر برای شما درست نکند، به عنوان مثال راس شش خط ممکن است ستیزه جو باشد و ماهی های دیگر را مورد آزار و اذیت قرار دهد و یا شاهین ماهی، در حالی که یک گزینه ی عالی است، ممکن است هر بی مهره کوچک دیگری را که در آکواریوم حرکت می کند، بخورد. در زیر سایر شکارچیان کرم های بریستل را میتوانید ملاحظه کنید.
▪ داتی بک ها
▪ راس های خانواده هالیکورس
▪ راس پرنده (Gomphosus Varius)
▪ راس مائوری (Cheilinus Oxycephalus)
▪ راس سان ست (Thalassoma Lutescens)
▪ میگو نواری مرجانی (Stenopus hispidus)
گوبی واچمن (Cryptocentrus cinctus)

آیا باید کرم های بریستل را از بین ببریم؟

درست است که شما می توانید کرم های بریستل را از آکواریوم خود حذف کنید، اما این به این معنی نیست که شما حتماً باید چنین کاری کنید. این فقط به تصمیم شما بستگی دارد. آکواریوم محیط ایده آلی برای زندگی آن هاست. به همین دلیل است که در آکواریوم های ما رشد می کنند و تکثیر می شوند. ما زیاد غذادهی می کنیم و کمتر تمیزکاری می کنیم . جمعیت کرم های بریستل به نظافت آکواریوم کمک می کنند، علاوه بر این، در مورد تمام تنوع زیستی و زندگی بی مهرگان آکواریوم خود فکر کنید. چه تعداد روتیفر، کوپاد، حلزون، هرمیت و ستاره دریایی در آکواریوم شما زندگی میکنند؟ من خوب می دانم که شما زمانی که موجودات زنده بزرگتر مانند یک ماهی، وقتی که از بین می رود تاسف می خورید، اما در مورد سایر مخلوقات دیگر چه؟ آیا همه آن ها را می گیرید و از بین می برید؟
کرم بریستل خدمه نظافتچی طبیعی است. تنها زمانی من توصیه می کنم که آن ها را از بین ببرید، که تبدیل به گونه های بزرگی شده و ایجاد مشکل می کنند، یا زمانی که شما نتوانید از آن ها چشم پوشی کنید.

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *