آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران
آبزیان آب شور (دریایی) تخصصی مقالات

فرشته ماهیان سازگار با آکواریوم ریف – بخش دوم

فرشته ماهی لب ماتیکی

عده ای بر این باورند که این ماهی را میتوان در آکواریوم مرجانی (آکواریوم ریف) نگهداری کرد، اما با این حال آن ها معتقدند که این ماهی با رسیدن به سن بلوغ میتواند برای مرجان ها حادثه ساز شود. در کل نگهداری از این ماهی در کنار مرجان های LPS و صدف ها توصیه نمی شود.

فرشته ماهیان جنس Genicanthus

فرشته ماهیان جنس genicanthus به عنوان امن ترین گونه ها برای نگهداری در آکواریوم های مرجانی (آکواریوم ریف) هستند. در ادامه به معرفی زیرگونه های این جنس میپردازیم.

فرشته ماهی واتانابی نر و ماده

فرشته ماهی واتانابی یک ماهی مقاوم است و برای نگهداری از این ماهی لازم است که روزانه در چند نوبت آن را با غذاهای مرغوب تغذیه کنید.

این فرشته ماهی ممکن است به مرجان های آکروپورا آسیب بزند ولی با سایر مرجان ها سازگار است.

فرشته ماهی نیمه راه راه

این ماهی به دلیل این که محل زندگی آن در اعماق زیاد است به ندرت جمع آوری شده، جنس نر در این ماهی دارای خصوط عمودی تیره در قسمت بالای بدن و رنگ زرد در نیمه پایینی بدن است و جنس ماده ی آن در قسمت بالایی بدن تیره و قسمت پایینی بدن آن سفید است. گاهی آن ها را با نام فرشته ماهی دم چلچله ای نیز میخوانند.در مورد رژیم غذایی این ماهی اطلاعات چندانی در دست نیست اما میتوان گفت که برای شروع تغذیه آن میتوان از طیف گسترده ای از غذاهای گوشتی شامل میگو، مایسیس و دیگر غذاهای آماده و بسته بندی شده ی منجمد استفاده کرد. آن ها بسیار خجالتی بوده و بنابراین باید آن ها را با ماهی های آرام نگهداری کنید. در ابتدا آن ها بیشتر مخفی شده و کمتر در محیط آکواریوم آن ها را در حال شنا کردن خواهید دید، اما به مرور زمان از مخفیگاه بیرون آمده و خجالت را کنار میگذارند. به یاد داشته باشید که هرگز دو نر را در یک آکواریوم و در کنار یکدیگر نگهداری نکنید زیرا به شدت با هم درگیر شده، به طوری که ممکن است یکی از آن ها کشته شود. اما ماده ها را میتوان به صورت متعدد در کنار یکدیگر نگهداری کرد. این فرشته ماهی را حتی آن ها را در کنار سایر فرشته ماهیان نیز میتوان نگهداری نمود. مخزن نگهداری آن ها نیاز به روشنایی زیادی ندارد زیرا آن ها در محیط طبیعی خود در اعماق زیاد زندگی میکنند که نور زیادی به آن جا نمی تابد.

فرشته ماهیان جنس pomacanthus

همواره در بین آکواریوم دارن در مورد سازگاری فرشته ماهیان جنس pomacanthus با آکواریوم های مرجانی سوالات متعددی وجود دارد و اکثراً میخواهند بدانند که کدامیک از آن ها برای نگهداری در آکواریوم مرجانی (آکواریوم ریف) مناسب هستند. آن ها ماهیان بسیار زیبا و جسوری هستند، اما متاسفانه میتوان گفت که هیچکدام از آن ها برای نگهداری در آکواریوم های مرجانی مناسب نیستند. ماهی های این جنس معمولاً در سنین بلوغ اقدام به صدمه زدن و آسیب رساندن به مرجان های نرم و آکروپوراها میکنند .البته گاهی نیز دیده شده که هیچ آسیبی به مرجان ها وارد نکرده اند ولی آن هایی هم که اقدام به حمله به مرجان ها کردند کاملاً آن ها را خورده اند.

شاید بتوان گفت که در میان گونه های این جنس فرشته ماهی مجستیک کمی قابل اعتمادتر از سایرین است و میتوان آن را در آکواریوم های مرجانی و در کنار صدف ها نیز نگهداری کرد، بدون این که مشکلی به وجود بیاید.

گاهی عده ای اقدام به نگهداری از فرشته ماهی امپراطور جوان نیز در آکواریوم های مرجانی (آکواریوم ریف) کرده اند و موفق هم بودند ولی درباره فرشته ماهی امپراطور بالغ نمیتوان با اطمینان صحبت کرد . البته عده ی زیادی اقدام به نگهداری موفق از فرشته ماهی امپراطور بالغ در آکواریوم های sps کرده اند و بیان داشتند که این ماهی رفتار مسالمت آمیزی را با مرجان های درون آکواریوم داشته است.

از یک فرشته ماهی بلورینگ نیز در یک مخزن 100 گالنی با مرجان های مختلف نگهداری شد و این ماهی مرجان های sps و صدف ها را نادیده گرفت، اما در نهایت شروع به آسیب رساندن به مرجان های نرم به ویژه جنس lemnalia کرد.

در بین سایر فرشته ماهیان فرشته ماهی رگال یکی از محبوبترین آن هاست که میتوان گفت نگهداری از آن در آکواریوم های مرجانی (آکواریوم ریف) موفقیت آمیز بوده و حتی در یک مورد شخصی به مدت 10 سال از این ماهی در آکواریوم مرجانی و در کنار صدف ها از آن نگهداری کرد، بدون این که مشکلی پیش بیاید.اگر بتوانید یک فرشته ماهی رگال سالم و غذاخور را بیابید آن ماهی یک انتخاب مناسب برای نگهداری در آکواریوم مرجانی شما خواهد بود. گفتنی است که در بین فرشته ماهیان رگال آن هایی که بومی دریای سرخ هستند علاوه بر زیبایی بیشترشان نسبت به گونه های موجود در اقیانوس هند و آرام، از مقاومت بیشتری نیز برخوردارند.

فرشته ماهیان جنس Holacanthus

فرشته ماهیان جنس holacanthus نیز بسیار متخاصم هستند و برای نگهداری در آکواریوم های مرجانی (آکواریوم ریف) مناسب نیستند. برخی از افراد اقدام به نگهداری یکی از گونه های این جنس به نام فرشته ماهی ملکه جوان میکنند که البته این به نوبه خود یک آزمایش کوتاه مدت است. این ماهی با بزرگتر شدن تهاجمی شده و حتی میتواند به مرجان ها آسیب بزند و باید در آکواریوم های فقط ماهی، همراه با سنگ زنده نگاه داشته شود.

فرشته ماهی آرگی

فرشته ماهی بلوس

فرشته ماهی ژاپنی

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *