آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران

آیا آکواریوم ریف شما خسته کننده شده است؟ آیا هنگامی که به این دنیای زیر آب می نگرید، کسل و بی رمق می شوید؟
وقتی برای اولین بار وارد دنیای آکواریوم های ریف شدم دچار وسواس فکری شدم و به ایجاد یک زیستگاه سالم و بخشی از اقیانوس که فقط برای من است تمایل داشتم. ما آکواریست ها فقط عاشق دریا نیستیم، بلکه ما رویاپرداز، دوستدار محیط زیست و هنرمند نیز هستیم.
برای ما با توجه به اینکه خود هنرمندان دریایی هستیم، معدود شرایط ناامید کننده ای مانند آکواریوم کسل کننده قابل تصور است. بنابراین شما چگونه می توانید یک آکواریوم را از حالت کسل کننده و بی روح به یک آکواریوم خوشایند و هیجان انگیز تبدیل کنید؟ آکواریوم خود را با کمی کمک از سنگ های کوچک زیبا کنید.

ناحیه صخره ای آکواریوم ریف – سنگ های زنده

من اولین بار که در مورد سنگ های زنده شنیدم را به یاد می آورم. راستش فکر می کردم که این یک شوخی است. منظورم این است که سنگ ها زنده نیستند، درست است؟ بنابراین با تردید در هر چیزی که فکر می کردم درباره زمین شناسی می دانم، سفر خود را به حوزه هنری زیر آب آغاز کردم.
وقتی ما درباره سنگ های زنده صحبت می کنیم در واقع درباره فیزیک سنگ صحبت نمی کنیم، بلکه در واقع این اصطلاح به زندگی دریایی میکروسکوپی درون سنگ اشاره دارد. در حالی که سنگ واقعی توده ای از اسکلت های مرجانی، کربنات کلسیم و سایر مواد دیگر است که به عنوان مکانی برای زندگی موجودات زنده عمل می کند.
حال که این موضوع بحث ما است، نکته چیست؟ چرا شما یک سنگ پوشیده از موجودات را در یک آکواریوم ریف کاملاً متعادل می دهید؟ برای پاسخ به این پرسش، این مهم است که از هدف سنگ های زنده آگاه باشیم. از آنجا که استفاده از سنگ های زنده یک اولویت شخصی است، ارائه نظریه قطعی درباره آنها غیرممکن است. با این حال، آنچه می توانم انجام دهم ارائه خلاصه ای از ماهیت این سنگ ها و نحوه تاثیر آن ها بر اکوسیستم آکواریوم شما است.

زندگی میکروسکوپی سنگ ها – سنگ زنده چیست؟

یک سوال کلیدی که وجود دارد این است که آیا سنگ های زنده، در واقع سنگ هستند؟ و سوال دیگر این است که آیا فقط یک نوع سنگ زنده وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها بگذارید کمی عمیق تر وارد دنیای چند جانبه سیستم های صخره مرجانی شویم.
همانطور که احتمالاً می دانید، صخره های مرجانی اقیانوس فقط از مرجان ساخته نشده اند. این عناصر اساسی اقیانوسی ترکیبی از موجودات زنده (دارای پوسته)، اسفنج ها و مجموعه بی اندازه ای از حیات دریایی هستند. با این حال، به عنوان سیستم های ریف، بالغ می شوند و گسترش می یابند و تکه هایی که از صخره مرجانی شکسته می شوند، کنار سیستم ریف در بستر اقیانوس می افتند که به این تکه های شکسته Reef Rock گفته می شود.
البته همه قطعات صخره های مرجانی در امتداد پارامترهای خارجی یک سیستم ریف قرار ندارند. ریف راک های ساحلی از داخل سیستم ریف نشات می گیرند و بطور معمول متراکم تر از ریف راک های معمولی که به سرعت توسط تعداد بیشماری از موجودات دریایی احاطه می شوند، هستند. خرچنگ ها، صدف ها، میگوها و جلبک ها معمولاً سنگ های ساحلی را به خانه خود تبدیل می کنند.
در آخر سنگ مرده ای وجود دارد که ما آن را به عنوان سنگ زنده خشک می شناسیم. همانطور که تصور می کنید این سنگ فاقد حیات دریایی است. این سنگ ها معمولاً در مناطق تاریک تر سیستم های ریف یافت می شوند. در طبیعت سنگ مرده به شکل گیری اساس یک سیستم ریف کمک می کند و در آکواریوم های ریف خانگی نیز همان هدف را ارائه می دهد، اما ما اینجا بطور خلاصه در مورد سنگ های خشک بحث خواهیم کرد.

از اقیانوس تا اتاق نشیمن – سنگ های زنده و آکواریوم های ریف خانگی

به طور کلی سنگ های زنده آکواریوم دارای سه عملکرد متفاوت هستند:
• تثبیت کننده طبیعی آب
• نیتریفیکاسیون بیولوژیکی
• طراحی بصری / زیبایی گرایی
برای بسیاری از آکواریست ها سنگ های زنده یک هدف اساسی را ارائه می دهند. علاقمندان یک کپی دقیق از سیستم ریف اقیانوسی را می خواهند. از آنجا که سنگ های زنده، جلبک ها، باکتری ها و سایر موجودات زنده بومی طبیعت را وارد آکواریوم می کنند، به معنای واقعی کلمه قسمتی از اقیانوس را به درون آکواریوم شما می آورند.
همانطور که می دانید ضایعات حاصل از حیات دریایی آکواریوم باعث افزایش سطح آمونیاک می شود. از آنجا که سنگ های زنده از مجموعه ای از باکتری های نیتریفیکاسیون پوشیده شده اند، موجب افزایش راندمان چرخه نیتروژن می شوند که این روند طبیعی تبدیل آمونیاک به نیترات و نیتریت است.
آیا تا به حال احساس کرده اید که ثبات در شیمی آب آکواریوم غیر ممکن است؟ حتی با استعدادترین آکواریست ها نیز گاهی برای ثبات آب آکواریوم می جنگند. سنگ های زنده به دلیل غلظت بیش از حد کربنات کلسیم به ویژه برای PH های ناپایدار مفید هستند.
در حالیکه در یک آکواریوم آب شور بسته تنوع زیستی طبیعی دارای مزایای بارزی است، اما یک خطر بسیار جدی مرتبط با سنگ های زنده نیز وجود دارد.

نمونه هایی از اسفنج های سودمند که در سنگ های زنده یافت می شود.

به خطر افتادن سلامت آکواریوم – خطرات سنگ های زنده

در حالی که تنوع زیستی آکواریوم آب شور باعث ایجاد مخزنی سالم می شود، اما بدون خطر نیست. همیشه وحشت پیش بینی نشده ای در زمان ورود موجودات زنده خارجی به این جهان ظریف زیر آب وجود دارد.
بارزترین خطر موجودات قاتلی هستند که در ساختار متخلخل و ساکنان ناخواسته آن پنهان گشته اند. با این حال، بدون اینکه اقدامات احتیاطی لازم صورت گیرد، بزرگترین تهدید مربوط به شیمی آب است. بسیاری از جانوران موجود در سنگ های زنده هنگام برداشت و انتقال می میرند. اگر قرار است که شما سنگ تازه بدست آمده را مستقیماً وارد آکواریوم خود کنید، این موجودات مرده همچنان در حال تجزیه هستند. در نتیجه، سطح آمونیاک به سرعت افزایش می یابد و این، صرف نظر از سیستم های تصفیه و تبدیل آمونیاک به نیترات، می تواند برای همه ساکنین آکواریوم فاجعه بار باشد.
خوشبختانه این وضعیت آسیب زا قابل پیشگیری است.

نکات صریح در مورد سنگ های زنده آکواریوم

شما عاشق آکواریوم و تمامی ساکنان آن هستید. مانند حیوانات خانگی خود، می خواهید مطمئن شوید که آن ها شاد، سالم و زنده می مانند. مرتکب قتل تصادفی ساکنین آکواریوم نشوید. این نکات صریح را هنگام معرفی سنگ های زنده جدید در ذهن داشته باشید.
•#1. سنگ های زنده را فقط از منابع معتبر بخرید – نحوه حمل و نقل آنها بسیار مهم است، یک فروشنده خوب یک شبه سنگ های زنده را به شما منتقل می کند و نیازی به درمان یا تصفیه کردن آنها نیست. این سنگ ها همراه با آب در کیسه های بزرگ با حداقل مرگ و میر حمل می شوند.
سنگ های زنده Pre – cured – اگر نمی توانید خودتان سنگ را درمان (تصفیه) کنید، یک سنگ از پیش تصفیه شده را خریداری کنید. این اصلاً شرم آور نیست.

 بازرسی عینی:

در حالی که خریدن سنگ های زنده به صورت آنلاین ممکن است آسان و مقرون به صرفه باشد، می تواند خطرناک هم باشد. همیشه از یک منبع معتبر خرید کنید و از نظر دیداری هر شکاف را بازرسی کنید. به دنبال ساکنین ناخواسته مانند کرم های آتشین، شقایق های آپتزیا و زائدات عجیب و غریب باشید.

تست بویایی:

سنگ را بو کنید، آیا سنگ بوی بدی می دهد؟ اگر بد بو است، از خرید آن صرف نظر کنید. این به طور معمول بدان معناست که هنوز درمان (تصفیه) نشده یا فاسد شده است.

سنگ را بشویید:

قبل از قرار دادن سنگ در مخزن درمان، سنگ را با آب نمک کاملاً آبکشی کنید. حتماً بعد از شستشو آن را تکان دهید. این کار که بسیار هم ضروری است، موجودات مرده یا در حال مرگ را از بین می برد.

سنگ را ببینید:

به محض مشاهده شکل گیری مخاط سفید یا تکه های سیاه در هنگام درمان یا قرارگیری سنگ در آکواریوم، سنگ را خارج کنید. این نشانه موجودات مرده یا در حال مرگ است. اگر سنگ به رنگ سبز یا قهوه ای روشن در آمد، نگران نشوید. این یک عارضه جانبی عادی بی ضرر و موقتی است.

بهترین روش های درمان (تصفیه) سنگ های زنده و مرده/ خشک:

کل سنگ ها را در آب شور با غلظت 1.025 – 1.021 غوطه ور کنید. آب را تا 26 درجه سانتیگراد گرم کنید تا روند کار سریع تر انجام شود. ظرف درمان را از روشنایی مستقیم دور نگه دارید و حداقل یک بار در هفته آب را کاملاً تعویض کنید. سنگ را تمیز کنید تا موجودات ناخواسته از بین بروند. هنگامی که تست شیمی آب برای نیتریت و آمونیاک صفر شود، سنگ ها آماده اند تا در آکواریوم شما قرار بگیرند.

اندازه: هنگام اضافه کردن سنگ ها، نسبت 1 پوند سنگ در هر 75/1 گالن آب را بخاطر داشته باشید.

سنگ خشک/ مرده در آکواریوم. تصویر بعدی را ببنید.

ستاره آکواریوم آب شور شما – سنگ های خشک

اولین برخورد من با سنگ های خشک، برداشت من از آبزیان را برای همیشه تغییر داد. سال ها بود که من قاطعانه اعتقاد داشتم که سنگ های زنده بهترین گزینه هستند. در حالی که من هنوز هم معتقدم که آن ها افزودنی های زیبایی به هر آکواریوم آب شور هستند، اما توصیه من به جهت دیگری گرایش پیدا کرده است. همانطور که به طور خلاصه به آن اشاره کردم، سنگ های خشک در واقع سنگ های ریف مرده یا محصولی هستند که از مواد طبیعی ساخته شده اند. به این دلیل یا دلایل دیگر ساختمان های میکروسکوپی موجودات زنده آن به طور معمول یا می میرند و یا در حالت خواب قرار می گیرند. سنگ های خشک دارای مزایای بارزی هستند که مهمترین آن ها کمبود خطرات است. شخصاً به من هیجان خاصی دست می دهد وقتی که یک سنگ آهکی را که آرام آرام زندگی را احیا می کند، می بینم، واقعاً زیباست.

سنگ های خشک زنده شده بعد از دو ماه در آکواریوم

نکات و اطلاعات مربوط به سنگ خشک

ممکن است از اینکه من سنگ های خشک را خیلی دوست دارم متعجب شوید، چرا در حالی که می توانستم داستانی درباره فواید سنگ های خشک نسبت به سنگ های زنده بنویسم در مورد آن ها در آخر بحث کردم؟ سوال خوبی است، دلیل اصلی من چیست؟ آنها واقعاً ساده اند. بله، بسیار ساده.
انتخاب، آماده سازی و مراقبت از سنگ های خشک تا زمانی که فقط چند نکته را به خاطر بسپارید روند پیچیده ای نیست و شما به زودی آکواریومی سرشار از رنگ ها، حیات و سلامت خواهید داشت.

انتخاب یک سنگ خشک – بهترین سنگ ها کدامند؟

این که سنگ های خشک به سالم نگه داشتن پارامتر های آب کمک می کنند، تنها چیزی نیست که آکواریست های بی شماری را به این تکه های آهکی مرجانی جذب می کند.
سنگ های خشک و آبزیان با هم مانند کره بادام زمینی و ژله عمل می کنند. در حالی که سنگ های زنده مزایای زیبایی شناسی مشابهی را ارائه می دهند، سنگ های خشک همان اثر بصری را بدون خطر شدید آلودگی ارائه می دهند.

همان طور که گفته شد، زیبایی در چشم بیننده است. صرف نظر از هدف نهایی شما، هیچ کس منکر اهمیت سنگ های صخره ای در آکواریوم های آب شور نیست. خواه تازه کار باشید یا یک آکواریست با تجربه، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم آکواریوم آب شور خود را بسازید.

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *