آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران
تفریح و سرگرمی عمومی مقالات

سفر تحقیقاتی برای کشف مرجان آزمایشگاه پولیپ در جزیره بنگکا

جزیره بنگکا به عنوان یک بهشت مرجان های غیرفتوسنتزی شناخته شده است. غواصان و گردشگران مجذوب جزیره ی رابینسون کروزو شده اند تا از شلوغی و فشار دور شوند. روی یک ساحل شن و ماسه ای سفید استراحت کنند، و فرصتی برای شیرجه رفتن در میان مرجان های نرم رنگارنگ و روشن داشته باشند.

جزیره بنگکا در راس شمالی شبه جزیره ی سولاوسی واقع شده است. این جزیره، آرامش و حال و هوای عجیب و غریبی دارد، تا حدی که ما را مجبور می کند دوباره به این بهشت از راه دور بازگردیم. حمایت مالی و مسئولیت این سفر اخیر ما به عهده ی آزمایشگاه پولیپ به عنوان بخشی از یک سفر تحقیقاتی کشف و دیدن مرجان دریایی بود تا از زیستگاه های مختلف مرجانی اطراف این جزیره گزارش مستند تهیه کنیم.

موقعیت جغرافیایی جزیره بنگکا، نشان می دهد که این جزیره در معرض جریان های آب روزانه و شدید قرار دارد. این جریان ها، مواد مغذی را از قسمت عمیق (قسمت های دور از ساحل) حامل پلانکتون می آورند، که مرجان های نرم رنگارنگ و مرجان های غیرفتوسنتزی فراوانی را تغذیه می کنند.

 

مرجان نرم (سافت کورال ها)

مرجان نرم همان طور که از اسمشان پیداست مرجان های دارای بدنی نرم و انعطاف پذیر هستند که با mesoglea ژله مانندی پرشده و دارای ساختارهای خاردار سفت و سختی هستند که به آن ها شکل می دهد. مرجان نرم در تمام گوشه و کنارهای اقیانوس با بیش از 1500 گونه ی ثبت شده به وفور یافت می شوند.

شناسایی مرجان نرم به مراتب می تواند سخت تر از مرجان های سخت باشد، زیرا بعضی از گونه ها به شکل اسکلریت های خاردار داخل بدن ژله ای بر می گردند. اگر شما گاهی اوقات مقالات مرا خوانده باشید، می دانید که ما بیشتر روی محتوایمان در مورد شناسایی مرجان های سخت تمرکز می کنیم چرا که شناسایی آن ها راحت تر است.

ما یک روز مساله شناسایی مرجان نرم را برطرف خواهیم کرد ولی تا آن روز این مقاله به شما مقدمه و معرفی کوتاهی در مورد چند گونه ی رایج در اطراف جزیره ی بنگکا و چند واقعیت جالب برای تحت تاثیر قرار دادن دوستانتان با دانش مرجانی ارائه می دهد.

بزرگترین تفاوت بین مرجان های سخت و نرم این است که مرجان های سخت برمبنای توازن و تقارن شش گانه هستند در حالی که مرجان های نرم براساس توازن و تقارن هشت گانه هستند. یعنی مرجان های سخت دارای پولیپ هایی شش ضلعی هستند، درحالی که مرجان های نرم همیشه دارای هشت شاخک هستند.

تغذیه مرجان نرم

مرجان نرم هم مثل مرجان های سخت اکثراً فتوسنتزی هستند و نیازهای غذایی خود را از طریق این رابطه همزیست گونه به دست می آورند. بعضی از گونه های مرجانی نرم وجود دارند که کاملاً غیرفتوسنتزی هستند و پلانکتون و سایر مواد ارگانیک شناور در جریان های آب را شکار می کنند.

در واقع، همه مرجان های نرم، سخت، فتوسنتزی یا غیرفتوسنتزی غذا را شکار می کنند و آن را می خورند، ولی بستگی دارد به این که آن ها به چقدر انرژی برای تغذیه در برابر فتوسنتز نیاز دارند.

مرجان dendronepthya در جریان آب باز می شود، عکس: وینسنت چالیاس

 

وقتی که با وینسنت چالیاس درحال غواصی بودیم، به واقعیت جالبی دست یافتیم و آن این بود که مرجان نرم (dendronephthya) رایج در اطراف بنگکا طوری سازگار شده اند که تنها وقتی که جریان آب سرعت خاصی داشته باشد، باز شوند. در جریان آب زیاد یا جریان آب کم، این مرجان های رنگارنگ چیزی بیش از یک شاخه ی خشک و پژمرده نیستند. این سرعت دقیق آب برای بعضی از گونه ها مهم ولی برای بقیه کم اهمیت تر است.

و از آن جایی که ما سرگرم موضوع واقعیت هایی جالب بودیم، نکته مهم دیگر از دانش مرجانی که از وینسنت یاد گرفتیم این بود که این گونه های مرجانی نرم در واقع از پشت پولیپ هایشان تغذیه می کنند. اما مرجان ها با سازگار کردن خودشان با جریان آب، باز و متورم می شوند، به طوری که پلانکتون های غنی از مواد مغذی در اطراف آن ها جریان پیدا می کنند و در پشت پولیپ به دام می افتند. به همین خاطر مژه های کوچک ذرات را در اطراف یکی از هشت پینال به سمت مرکز پولیپ داخل دهان هدایت می کنند.

غواصی در اطراف بنگکا

اطراف جزیره  بنگکا چندین قله برای غواصی حرفه ای و دیدن مرجان های نرم وجود دارد. این قله ها از کف دریا با ایجاد یک گیره و قلاب برای مرجان ها یک راست (درست) در جریان آب بیرون می آیند.

اگر شما از سولاوسی به عنوان بخشی از بهشت بازدید می کنید، دیواره های بوناکن یک مکان عالی برای تازه کردن مهارت های غواصی شما هستند. جریان های آب به طور قابل توجهی در اطراف قله ها و دیواره های صخره ای جزیره ی بنگکا برافراشته می شوند تا شما بتوانید برای این نوع غواصی آماده شوید.

رایج ترین مرجان های نرمی که شما پیدا خواهید کرد، dendronephthya هستند. و بسته به شرایط روزانه، آن ها می توانند پف کنند یا کمی کوچک شوند.

همان طور که شما به سمت جزیره حرکت می کنید، عمق سنج، در دشت ها و جلگه های صخره ای ناهمگون عمق کم را نشان می دهد. در این جا شما می توانید ترکیبی از مرجان های نرم و سخت را ببینید، ولی مرجان های نرم در بنگکا تعدادشان بیشتر است. مرجان های چرمی پاستلی رنگارنگ، غالباً در مناطق صخره ای کم عمق اطراف بنگکا با مرجان های صورتی رنگ، dendronephthya به حالت آویزان یافت می شوند.

مرجان های چرمی

ما هرگز این تعداد بسیار زیاد از رنگ ها ی مرجان های چرمی را مثل بانگکا ندیده ایم.

یک سایت غواصی استثنایی در پشت جزیره ی بنگکا به نام tanjung merah وجود دارد، که اغلب در فهرست غواصی نیست و فقط با آب و هوای آرام و معتدل قابل دسترسی است. این سایت در حالت طغیان یا مد از همه بهتر است.

غواصی با سطوح کم عمق از مرجان های چرمی بین 6 تا 15 پا (2-5 متر) شروع می شود، و به سمت مرجان های سخت تر عمق بیش از 15 پا (5 متر) می رود.متاسفانه ما نتوانستیم دوباره از این موقعیت در آخرین سفرمان به خاطر آب و هوا دیدن کنیم، ولی هنوز هم به عنوان یکی از بهترین غواصی های تماشای مرجان ها در اطراف جزیره است.

راستش را بخواهید، ما در آخرین سفرمان، رابطه ی کمی عجیب و غریب با Bangka house reef داشتیم، چندین مکان مرجانی برای غواصی ، روی قایق انتخاب کردیم. این مکان مرجانی با تنوع زیادی از مرجان ها با آکروپورا که سطح آب را در جذر و مد کم می شکند، و با مرجان های euphyllia پولیپ بزرگ در عمق 5-7 متر و مرجان های table acropora در امتداد شیب صخره عالی است.

بعد از پنج بار غواصی در house reef ما همچنان در حال یافتن مرجان های جدید از جمله colony micromussa بودیم. اگر شما خود را بنگکا دیدید حتما حداقل برای یک بار غواصی در house reef برنامه ریزی کنید .

ما می خواهیم از استراحتگاه ها murex drive برای نشان دادن اطراف سولاوسی و آزمایشگاه پولیپ برای بودن در بخشی از این بهشت تقدیر و تشکر کنیم. هفته ی آینده، به سرزمین اصلی برمی گردیم تا نگاهی به زیستگاه مرجانی سنگی (تخته سنگی) سولاوسی شمالی بیندازیم.

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *