آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران
تخصصی مقالات

ست مكمل كامپوننت 1+2+3 از سری محصولات شرکت آکوافارست:

روش بالینگ, بهره برداری از این مکمل را آسان نموده است

دراین سری، با روشی آشنا می شویم که شرکت آکوافارست توانسته از طریق آن آزمایشات خویش را به انجام برساند. ترکیبات به کار رفته در محصولات آکوافارست  را مورد بررسی قرار می دهیم، عملکرد آن محصولات را چک می کنیم، به ترکیبات مورد نیاز جهت شروع آزمایشات می پردازیم و از همه مهم تر، سعی می کنیم که متدهای به کار گرفته شده توسط آکوافارست را بر روی آکواریومهایمان اجرا و عملی کنیم. و سعی می کنیم با پیاده ساختن این روش ها بر روی آبزیان آکواریوممان به موفقیت دست یابیم.
روش بالینگ یکی از رایج ترین روش هایی است که با کمک آن می توان مواد غذایی مورد نیاز آکواریوم را تامین کرد.
این روش اولین بار در آکواریوم های مرجانی به عنوان یک روش نوین برای جایگزینی عناصر پایه شامل کلسیم، منیزیم، کربناتمصرف شده و عناصر کمیاب توسط مرجان های سخت توسط دکتر هانس بالینگ توسعه یافت.

دکتر هانس ورنر بالینگ

چیزی که به روش بالینگ جذابیت بخشیده این است که به آسانی می توان با آن مواد غذایی را تامین کرد. زیرا تنها دارای 3ست مکمل مایع می باشد.
تخمین غلظت مواد در آن به آسانی قابل کنترل است و از این طریق می توانیم بفهمیم که چه مقدار به آن بیفزاییم تا به سطح مطلوب دست یابیم. در نهایت، باید گفت که این روش مقیاس پذیر است. حتی سیستم های غول پیکر نیز با استفاده از این روش قابلیت این را دارند که بدون وارد کردن صدمه بر میزان PH آب  حفظ گردند. شرکت آکوافارست از روش بالینگ استفاده می کند و با استفاده از عناصر کمیابی که برای رشد و بقای ارگانیسم های دریایی حیاتی اند, به غنی سازی آن ها می پردازد. در نتیجه، ما سه محلول را برای افزودن به طور مساوی و منظم در آکواریوم ایجاد کردیم.

کامپوننت 1 ، 2 و 3 صرفاً برای تامین نیازهای کلسیم، منیزیم و آلکانیتیمرجان نمی باشد، بلکه برای تامین عناصری که افزودن آن ها نیازمند دقت و نظم بوده و ارزیابی آن ها در تانک دشوار است، می باشد.
میزان عناصر کمیاب اضافی به حدی زیاد است که از دسترسی آسان و دائمی مرجان ها به آن ها اطمینان یابیم.

کلیدهای موفقیت:

در این روش نیز همانند سایر روش ها قوانینی وجود دارد که باید آن ها را دنبال کنیم. با به کارگیری این قوانین می توان از اجرای صحیح این روش ها و موفقیت های بزرگی که به دنبال دارند آگاه شد. در واقع، این قوانین کلیدهای موفقیت نام دارند.

1-تست، تست، تست:

اینکه مواد شیمیایی را کورکورانه به آب آکواریومتان اضافه کنید عامل اصلی تمامی فاجعه هاست. پیش از افزودن ماده ای به آکواریوم، پارامترهای آب آکواریومخود را تخمین بزنید. از این طریق، از میزان ماده ی شیمیایی که به تانکتان می افزایید مطمئن خواهید شد و به نتایج بسیار مطلوبی دست خواهید یافت.

 2-به توازن معادله بپردازید:

برای این که روش بالینگ موثر واقع گردد، باید از هر 3 کامپوننت به حد مساوی بیفزایید. این به این معناست که اگر شما ml100 از کامپوننت 1 افزودید باید همان مقدار از کامپوننت2 و 3 را نیز بیفزایید.

3-نیاز و تقاضا همانند قیمت بنزین است. دائماً در حال تغییر کردن است.

هرگاه شخصی به من می گوید که آلکانیتی هرگز تغییر نمی کند من می خندم. نیاز مرجان ها ساعت به ساعت تغییر می کند. مثلا: در سیستم ما، نیاز مرجان ها به آلکانیتی از 12 ظهر تا 8 شب افزایش می یابد و پس از آن، در طی شب کاهش می یابد. هرچه بیشتر آزمایش کنید بهتر می توانید با الگوی نیاز مرجان ها های تانکتان سازگاری یابید.

4-درنهایت باید سعی کنید که شکیبا و صبور باشید

دلیل اینکه ما دائم شاهد داستان های نافرجام هستیم ،صبور نبودن ماست. بی موقع فعالیتی را آغاز می کنیم و درست در زمانی که تانک آماده نیست و هنوز چیزی را تجربه نکرده ایم، ماده ای را به آن می افزاییم که تنها اگر اندکی بیشتر صبر کرده بودیم می توانستیم آن را نادیده بگیریم و از اضافه کردن آن به تانک خودداری کنیم. کامپوننت1 ، 2 و 3 آکوافارست در 3 کامپوننت جداگانه عرضه می گردد. دوز آن ها را به طور جداگانه تعیین می نماییم. امکان کنترل دوز این مواد وجود دارد. کامپوننت 1 مکمل کلسیمی است. این محلول حاوی کلسیم، استرانسیم، باریوم، کبالت، منگنز، مس، آهن، زینک، نیکلو کروم می باشد. کامپوننت 2 مکمل آلکانیتی است. این محلول حاوی کربنات سدیم، فلور و ید است.
کامپوننت 3 حاوی تمام نمک های معدنی برای رشد انواع مرجان ها، منیزیم، پتاسیم و بورون است و به توازن یون در آکواریوم ریف می پردازد.

تعیین میزان دوز کامپوننت 1 ، 2 و 3 آکوافارست:

تعیین مقدار دوز کامپوننت 1، 2 و 3 بسیار ساده است.
در ابتدا ما باید نیاز کنونی مرجانهای درون تانک را بسنجیم. این کار آسان تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.
تمام فعالیت هایی که باید انجام دهید این است که:
1- میزان کلسیم و آلکالینیتی تانکتان را اندازه گیری کنید و دائم این اندازه گیری ها را یادداشت کنید.
2- سپس از تعویض آب خودداری کنید و هیچ گونه عنصر کمیاب و محلول افزودنی دیگری را به آب آکواریومتان در طی این 24 ساعت اضافه نکنید.
3- سپس میزان آلکالینیتی و کلسیم تانکتان را به طور مجدد تست کنید.
4- نتایج بدست آمده را با نتایجی که در طی این 24 ساعت بدست آورده اید مقایسه کنید. با مقایسه ی این دو، می توانید میزان مصرف تانکتان را در زمان کنونی بدست آورید.
5- مثلاً: میزان آلکانیتی تانکتان دیروز در حدودdkh 9 و امروز پس از 24 ساعت این میزان در حدود dkh8.5 بوده است. این به این معناست که تانکتان در مدت 24 ساعت در حدود dkh5 مصرف داشته است.
اکنون این عدد را در نظر بگیرید و آن را وارد ماشین حساب دستی شرکت آکوافاست کنید. حجم تانکتان را در قسمت بالایی و سمت راست وارد کنید و سپس در زیر ستون آلکانیتی عدد 8.5 را بنویسید و پس از ان عدد 9 را وارد کنید که آلکانیتی مطلوب نام دارد. کامپوننت 2 را از لیست محصولاتتان انتخاب کنید و بر روی دکمه ی “محاسبه” کلیک کنید.
برای اینکه آلکانیتی تانک را در سطح dkh9 نگه دارید مجبورید که روزانه ml 153 از کامپوننت 2 بیفزایید. می توانید تمام کامپوننت را یک مرتبه بیفزایید و یا به توصیه ی ما عمل کنید و 24 ساعت را به فواصل زمانی مختلفی تقسیم کنید و از پایدارسازی دراز مدت سیستم اطمینان یابید.
می توانید این کار را با استفاده از سیستم دوزینگ، مانند Kamoer x4 انجام دهید.
این سیستم به 4 هد تعیین کننده ی دوز کنترل شده مجهز است و استفاده از این سیستم کار با برنامه های نصب شده بر روی آن را برایمان آسان کرده است. همان طور که در دومین کلید موفقیت خود نیز گفتیم زمانی که هر 3 کامپوننت به میزان یکسانی افزوده شوند روش بالینگ آکوافارست به بهترین شکل ممکن کار خواهد کرد. این به این معناست که در صورتی که شما ml153 از كامپوننت2 را بیفزایید مجبورید کهml 153 از کامپوننت 1و3 را نیز بیفزایید.
کامپوننت های خود را باهم ترکیب کنید.
آن دسته از افرادی که برای حمل و نقل و ذخیره آسان تر مواد در جستجوی پودر این کامپوننت ها هستند، باید بدانند که شرکت آکوافارست به ارائه کلسیم،KH buffer، نمک ریف و کامپوننت های دیگر پرداخته است.
عناصری را با هم ترکیب کنید که از غلظت مشابهی برخوردارند. تعیین میزان دوز مایعات بسیار آسان است.
در مرحله ی اول، به سادگی 50 گرم از کلسیمرا بردارید و در 1 لیتر آب RODI حل کنید. اکنون 5 میلی لیتر از Component A strong و Component B strong را بردارید و آن را به محلول بیفزایید. مطمئن شوید که مواد به خوبی با هم ترکیب شده باشند.
در مرحله ی دوم، 80 گرم KH buffer را بردارید و در 1 لیتر آب RODI حل کنید. اکنون 5 میلی لیتر از Component C strong بردارید و به محلول بیفزایید.
در مرحله ی سوم، 25 گرم از نمک  معدنی ریف را بردارید و در 1 لیتر آب RODI حل کنید.
5 میلی لیتر از Component K strong را بردارید و به محلول بیفزایید.
اندازه گیری پارامترهای آب در فواصل زمانی منظم بسیار حائز اهمیت است. اندازه گیری پارامترهای آب به شما این امکان را می دهد که از تغییراتی که در آب رخ می دهد آگاه شوید و به شما این امکان را می دهد که دوز رژیم غذایی خود را تنظیم کنید تا پارامترها ی آکواریومتان را ثابت نگاه دارید.

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *