آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران

شما تنها کسی نیستید که با جلبک های سبز مویی مشکل دارید.

بسیاری از ما با این مشکل مبارزه کرده ایم . جلبک های مویی می توانند مشکل بزرگی در آکواریوم باشند.

زیرا ممکن است در مدت زمان کوتاهی تمامی آکواریوم شما را فرا بگیرند، بنابراین بیایید کمی عمیق تر نسبت به آنچه که باعث به وجود آمدن این جلبک میشود و این که چگونه می توان از این مشکل خلاصی پیدا کرد، تحقیق و تفحص کنیم. اولین چیزی که باید انجام دهید این است که خود را برای از بین بردن کامل آن ها آماده کنید. اگر این جلبک در آکواریوم شما دارای رشد قابل توجهی است ، این امر برای شما لازم خواهد بود. برای از بین بردن جلبک مویی سبز شما باید از دو جهت با آن مبارزه کنید _ جلبک را از بین ببرید و عامل اصلی مشکل را از بین ببرید.

حذف فیزیکی

اولین و مهمترین گام این است که شما به معنای واقعی کلمه بخواهید جلبک های مویی سبز را از روی سنگ ها جدا کنید و از آکواریوم خود بیرون کنید. پمپ ها را خاموش کنید، یک دستکش بپوشید، شما یک ظرف لازم دارید تا جلبک های جمع آوری شده را در آن بریزید. در اینجا هدف ریشه کن کردن جلبک هاست.

جلبک های سبز را به غذا تبدیل کنید.

یکی از گزینه ها برای حذف جلبک مویی اضافه کردن موجوداتی است که از آن ها تغذیه کنند.
خرچنگ زمردی سبز (Emerald crabs) و بلنی خزه ای (شاه بلنی)، خرگوش سی هر سه جانوری هستند که از جلبک های مویی تغذیه می کنند. آن ها می توانند کمک کننده باشند، اما احتمالاً به اندازه کافی برای کنترل و حل مشکل شما کافی نیستند.

درمان اساسی

جلبک های مویی سبز به سه چیز نیاز دارند تا به وسیله آن ها به یک معضل در آکواریوم شما تبدیل شوند.
1.نیترات
2. روشنایی
3. جریان آب کم یا متوسط
اگر اخیراً آکواریوم شما دچار مشکل جلبک مویی شده باشد، احتمالاً تغییر در این سه دسته می تواند شرایط مطلوب تری را نسبت به هفته های قبل ایجاد کند.

نیترات

نیترات، سیلیکات و فسفات موجود در آب آکواریوم شما می توانند کود مورد نیاز برای رشد جلبک های مشکل ساز مانند جلبک مویی را فراهم کنند. آزمایش آب آکواریوم می تواند به شما در حل این مشکل کمک کند. علاوه بر آزمایش آب آکواریوم خود، آب منبع را نیز آزمایش کنید. (آب لوله کشی، آبی که احتمالاً از بیرون تهیه می کنید و یا آب سیستم RO/DI و یا هر منبعی که از آن برای تامین آب آکواریومتان استفاده می کنید).
اقدامات لازم را برای حذف آلاینده ها با تعویض آب (در صورت وجود نیترات) و استفاده از مدیای GFO در صورت وجود فسفات، انجام دهید. شما همچنین می توانید با استفاده یک راکتورنیترات و یا با استفاده از رفیوجیوم که منبعی برای رشد جلبک های ماکرو است، مواد مغذی را از آکواریوم خود حذف کنید.

سعی کنید منبع افزایش مواد مغذی در آب آکواریوم را پیدا کنید. آیا دستگاه RO/DI شما باید تعویض شود؟ آیا پروتئین اسکیمر شما به خوبی عمل نمی کند؟ آیا شما غذادهی بیش از حد را انجام می دهید؟
به طور خلاصه، آنچه شما باید انجام دهید این است که پارامترهای آب آکواریوم خود را در محدوده ایده آل قرار داده، مشکل را برطرف کنید و کیفیت آب را در وضعیت ایده آل حفظ کنید.

طیف نور آکواریوم شما

طول عمر نور آکواریوم شما چقدر است؟ با گذشت زمان طیف نور یک لامپ کاهش می یابد و این می تواند به رشد جلبک ها کمک کند. اگر سیستم روشنایی LED دارید، تغییر ترکیب آبی / سفید می تواند تاثیر داشته باشد.
اگر از متال هالید استفاده می کنید یا فلورسنت کار می کنید و مشکل جلبک مویی سبز دارید، لامپ را عوض کنید، اگر از LED استفاده می کنید، طیف رنگ LED هایتان را به سمت آبی تغییر دهید (افزایش نور آبی و کاهش رنگ سفید). در موارد شدیدتر حتی ممکن است لازم باشد که یک یا دو روز سیستم روشنایی را خاموش کنید.

جریان آب

پاورهد یا پمپ های خود را تمیز کنید تا اطمینان حاصل شود جریان آب به خوبی در آکواریوم انجام میشود. آن ها را به درستی چک کنید تا مطمئن شوید از کار نیوفتاده اند. در صورت لزوم یک پمپ را برای افزایش جریان آب و فشار بر روی جلبک ها، به سیستم خود اضافه کنید.

نتیجه

من امیدوارم حالا که متوجه شدید چگونه از دست جلبک های سبز مویی خلاص شوید، دیگر نگران حل این مشکل نباشید. بیش از حد نا امید نشوید و امید را از دست ندهید. این یک نبرد است، اما نبردی که شما پیروز خواهید شد و پیروزی شما پایدار خواهد بود.
اگر تا کنون با جلبک های سبز مویی مبارزه کرده اید، لطفاً در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید که چگونه از دست آن ها خلاص شدید.

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *