آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران

چگونه یک آکواریوم آب شور راه اندازی کنیم؟

راه اندازی آکواریوم آب شور ممکن است یک کار سخت به نظر بیاید، اما اگر شما این چند مرحله را دنبال کنید به راحتی قابل دستیابی است.
1. منطقه ای از خانه را که میخواهید مخزن در آن جا قرار گیرد را انتخاب کنید. مخزن را در ناحیه ای از خانه قرار دهید که در نزدیکی رادیاتور، پنجره، نور مستقیم خورشید یا در نزدیکی منابع دیگر دماهای مختلف مانند آشپزخانه قرار نداشته باشد. همچنین از قرار دادن آکواریوم در مناطقی که می توانند بیش از حد گرم و یا بسیار سرد باشد اجتناب کنید. آکواریوم را در منطقه شلوغ قرار ندهید، اما با این حال مطمئن شوید که آکواریوم به اندازه کافی برای دیدن و لذت بردن از آن در دسترس قرار دارد.

 

2. مناسب ترین و بزرگترین آکواریوم را که فضا و بودجه شما اجازه می دهد خریداری کنید:

آکواریوم های بزرگ تر محیط زیست بسیار پایدار را فراهم می کنند، زیرا تغییرات شیمیایی کمتری در آن ها ایجاد می شود.

 

3.برای راه اندازی آکواریوم آب شور، اکریلیک یا شیشه را انتخاب کنید:

اکریلیک به راحتی خراش پیدا می کند، اما به خاطر سبکتر بودن، حمل و جابجایی آن آسان تر است. بهتر است که یک مخزن را انتخاب کنید که خیلی عمیق نیست، به طوری که شما به راحتی بتوانید به کف آن دسترسی پیدا کنید. در عین حال یک آکواریوم هر چه وسیع تر باشد فضای طبیعی تری را برای بیننده و همچنین برای نور پردازی بهتر ایجاد می کند. یک مخزن کوچک برای این که بتوانید تجهیزات را در آن مخفی کنید می تواند خوب باشد.

 

4. سیستم روشنایی را انتخاب کنید:

لامپ های متال هالید بهترین نور را برای اکثر مرجان هایی که به طور معمول نگهداری می شوند، فراهم می کنند. انواع دیگر سیستم های روشنایی نیز قابل دسترسی هستند و درجات مختلفی از موفقیت را ارائه می دهند.
لامپ های 250 وات برای اکثر آکواریوم های معمولی مناسب خواهند بود مگر آن که عمق آن ها به شکلی باشد که لازم شود از لامپ های 400 وات که از نفوذ بیشتری برخوردارند استفاده شود. لامپ هایی که دارای 10000 یا 20000 کلوین هستند جزو محبوب ترین ها به حساب می آیند. یک لامپ متال هالید برای هر 2-3 فوت (06 – 09 متر) طول مخزن معمولاً توصیه می شود.

5. استفاده از دیگر انواع سیستم های نور مانند فلورسنت جهت ساخت آکواریوم آب شور:

لامپ های t 5 اغلب ارزان تر و دارای حرارت کمتری نسبت به لامپ های متال هالید هستند. مهم ترین چیزی که باید در انتخاب یک لامپ فلورسنت بدانید این است که مطمئن شوید یک لنز یا بازتابنده های فردی را خریداری کنید. بسیاری از مردم از فلورسنت آبی رنگ (اکتنیک) یا از نور متال هالید 10000 کلوین استفاده می کنند.

 

6. سیستم فیلتراسیون برای راه اندازی آکواریوم آب شور:

در یک مخزن کوچک (کمتر از 40 گالن) تغییرات منظم و هفتگی آب می تواند جایگزین مناسبی برای پروتئین اسکیمر باشد. اما اگر شما تصمیم به خرید یک آکواریوم بزرگتر از 40 گالن را دارید، یک پروتئین اسکیمر که متناسب با آکواریوم شما باشد، یک دستگاه مهم برای خرید است. یک اسکیمر پروتئین با کیفیت و مناسب با حجم آکواریوم خود تهیه کنید و آن را در مخزن خود یا در پشت مخزن خود قرار دهید. برای ساخت آکواریوم با حجم 189 لیتر (به ویژه آن هایی که ماهی های پرخور در آن ها هست) یک اسکیمر با قدرت 378.5 لیتر مناسب خواهد بود.

7. تنظیم جریان آب:

حالا نوبت نصب کردن یک پمپ قدرتمند برای بازگشت آب از سامپ به تانک اصلی است.

 

8. بخاری را در آکواریوم یا سامپ قرار دهید.

 

9. استفاده از یک چیلر آکواریوم را در نظر داشته باشید:

در آکواریوم های ریف نورهای با شدت بالا استفاده می شود که مقدار شگفت انگیزی گرما تولید میکنند. گرچه مسئله گرما در کشورهای سرد مانند کانادا چندان مشکلی ایجاد نمی کند، اما در یک روز گرم شما شگفت زده می شوید از این که چقدر گرما می تواند آکواریوم شما را تحت تاثیر قرار دهد. نکته این است که باید سعی کنید که حداقل تغییر دما را در آکواریوم خود حفظ کنید. هر چه تغییرات دمایی در طول روز و شب کمتر باشد، محیط زیست آکواریوم شما نیز پایدارتر خواهد بود.

10. نوار برای نشان دادن حداکثر خط آب:

به معنای حداکثر مقدار آبی است که می تواند در سامپ شما باشد قبل از این که سرریز شود. شما همچنین می توانید یک تکه نوار در پایین برای حداقل خط پر شدن قرار دهید، که حداقل مقدار آب مورد نیاز در سامپ برای به کار انداختن پمپ است و هوا را وارد آکواریوم اصلی نمی کند. سطح آب را جایی بین آن دو خط جاری سازید. دستگاه های کنترل سطح خودکار برای کنترل سطح آب درون محفظه سامپ که مجهز به پمپ است وجود دارد که می تواند آب بدون کلر را به طور خودکار به مخزن شما اضافه کند. شما می توانید به صورت دستی مقدار مجاز آبی را که دستگاه به سامپ اضافه می کند را مشخص کنید.

 

11. آماده سازی آب شور کافی برای حجم مورد نیاز:

فقط از نام تجاری خوب نمک دریایی خوب و آب تصفیه شده برای آکواریوم استفاده کنید. یکی از گزینه ها این است که آکواریوم را با آب RO/Delonization Filter یا اسمز معکوس پر کنید. استفاده از سیستم RO/DI میتواند مهم باشد و می تواند از ورود مواد شیمیایی مضر به آکواریوم شما جلوگیری کند. استفاده از آب مقطر توصیه نمی شود زیرا بیشتر واحدهای تقطیر از لوله های مس استفاده می کنند. مس برای اکثر بی مهرگان و مرجان ها سمی است. از جمله مرجان ها، میگوهای تزئینی و غیره.
12. آکواریوم خود را با آب و نمک مخلوط شده پر کنید و تمام پمپ ها را روشن کنید و اجازه دهید تا یک روز کار کنند. ماسه را نیز اضافه کنید. عمق توصیه شده برای بستر شنی 4 تا 5 اینچ می باشد.
13. اضافه کردن سنگ زنده در حدود 20% از حجم و طبق سلیقه خود.
سنگ ها را می توان بر روی سطح شن یا ماسه آرگونیت قرار داده یا می توانید سنگ را قبل از ماسه به آکواریوم اضافه کنید. سنگ زنده را می توان از فروشگاه های آکواریوم تهیه کرد.

 

14. اجازه دهید آکواریوم آب شور چرخه خود را طی کند:

این به این معنی است که شما باید منتظر بمانید تست آب برای آمونیاک و نیتریت منفی باشد. قرار دادن غذاهای ماهی یخ زده در سطح شن می تواند چرخه را افزایش دهد. (اگر شما سنگ زنده را انتخاب کرده اید این کار برای شما ضروری نیست).
چرخه آکواریوم ممکن است بین 1 تا 6 هفته به طول بیانجامد. رشد جلبک می تواند بخش طبیعی چرخه باشد. چک کنید و مطمئن شوید که شوری در 1.023 تا 1.026 پایدار است. شوری 1.025 – 1.026 برای مرجان ها مطلوب است؛ شوری پایین تر برای جابجایی مرجان ها مناسب نیست. شوری آکواریوم فقط ماهی را می توان در محدوده 1.021 – 1.026 تنظیم کرد. دما، میزان کلسیم و قلیایی را پایدار نگه دارید. از مکمل های تجاری RO/DO برای جبران آب تبخیر شده استفاده نکنید. رشد جلبک ها احتمالاً برای 6 ماه اول آکواریوم شما طبیعی هستند.

15. اضافه کردن موجودات تمیز کننده مانند حلزون ها و خرچنگ های کوچک و در نهایت ماهی ها:

اگر این اولین آکواریوم ریف شما باشد، فقط یک تا سه ماهی ارزان قیمت را تهیه کنید که با انواع ماهی های دیگر سازگار باشند، از جمله انواع خاص عجیب و غریب که ممکن است بعدها بخواهید تهیه کنید.

16. زمانی که آکواریوم آب شور شما چند ماهه شد برای اضافه کردن شقایق ها و مرجان ها مناسب خواهد بود:

آکواریوم جا افتاده برای رشد مرجان ها بسیار مناسب است. توسط کیت های مخصوص، آمونیاک و نیتریت را تست کنید و در صورتی که آمونیاک و نیتریت 0 و نیترات کمتر از 20 ppm باشد می توانید اقدام به اضافه کردن مرجان کنید.

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *