آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران

درصورتی که مرجان ها (به استثنای برخی از آن ها) در محیطی مناسب وموقعیتی تکامل یافته (جا افتاده) قرار گیرند؛ عملکرد بسیار خوبی از خود نشان خواهند داد وحتی در این گونه مواقع اگر به آن ها غذایی ندهید نیز به رشد خود ادامه خواهند داد.

معمولاً؛ با غذا دادن به مرجان ها می توانید سرعت رشد وتکثیر آن ها را چندین برابر کنید. در هنگام تغذیه مرجان ها، مرجان ها را به دو گروه مختلف طبقه بندی می کنم. یکی از این گروه ها شامل مرجان هایی اند که دهان بزرگی دارند. (مرجان های پولیپ بزرگ مانند مرجان های دیسکی و مرجان های برین) و دیگری شامل مرجان هایی هستند که دهان بسیار بسیار کوچکی دارند. (مانند مرجان های پولیپ سنگی)، ومن معمولاً در غذا دادن به هرکدام از این دو گروه، روش های متفاوتی را به کار می برم. زمانی که نوبت به غذادهی به مرجان هایی می رسد که دهان بسیار بسیار کوچکی دارند (مرجان های leather و مرجان های پولیپ کوتاه)، با افزودن مکمل های غذایی به آب و با استفاده از روش تغذیه ی نقطه ای که در همین بخش از مقاله نیز به نحوه ی اجرای این روش پرداخته ام، به صدف های خوراکی با این روش غذا می دهم. برای رسیدگی وغذادهی به کل مخزن، این روش بهترین راه چاره به حساب می آید. زمانی که قصد دارم این دوز را برای کل مخزن استفاده کنم، از این مکمل ها چندین دقیقه پیش از خواب و با خاموش کردن اسکیمر استفاده می کنم. با این کار، به مرجان ها فرصت بیشتری می دهم تا بتوانندغذا را از درون آب دریافت کنند. متوجه شده ام که هفته ای یک یا دوبار در هفته غذا دادن به آن ها بهترین کار است..
هرچند، این غذاها به مرجان هایی تعلق دارند که دهان بسیار کوچکی دارند؛ اما سایر مرجان ها و همچنین فیلتر فیدرها نیز می توانند از این محصول بهره ببرند. مراقب باشید که بیش از اندازه از این مکمل ها در داخل مخزن نریزید زیرا می تواند بر کیفیت آب تاثیر بگذارد.
زمانی که نوبت به غذا دادن به مرجان هایی می رسد که دهان بزرگی دارند، با دو گزینه روبه رو خواهید بود (غیر از گزینه هایی که در قسمت فوق ذکر گردید). این دو روش بسیار محبوب اند و برای من مثمر ثمر واقع شده اند.
اولین روش، استفاده از غذاهای گوشتی مانند مایسیس منجمد می باشد. تصاویر زیر به شما نشان خواهند داد که چگونه از غذاهای گوشتی برای تغذیه مرجان های خود استفاده کرده ام. این روش یکی از طبیعی ترین روش هایی است که می توان با آن به مرجان هایی غذا داد که دارای دهان بزرگ هستند. مرجان های برین و مرجان های دیسکی جزء این گروه محسوب می شوند. تنها مشکلی که من در این روش با آن مواجه شدم این بود که سایر ماهیان موجود در تانک نیز از خوردن غذاهای گوشتی لذت می بردند و بیرحمانه در صدد بودند که غذای مرجان ها را از دهانشان بربایند. همچنین، این غذاها به آسانی در آب فرو نمی روند بنابراین، شما باید با رعایت احتیاط مستقیماً غذا را در دهان مرجان قرار دهید.
من تلاش کردم که با خیساندن غذا در مکمل غذایی و محلول ویتامین، غذایی با کیفیت بالا تهیه کنم.

پس از تهیه شدن غذا، بااستفاده از یک جفت انبرک ۱۲ اینچی، غذا را در میان انبرک گذاشته و سپس مستقیماً آن را بر روی دهان مرجان قرار دادم. تصویری که مشاهده می کنید، نمونه ای از یک مرجان برین می باشد. دهان این مرجان الگوهای رنگارنگی است که در یک نقطه در میان چین ها به هم اطلاق گردیده است.

من معمولاً به این گونه ی مرجانی زیاد غذا نمی دهم. مقداری از این غذا را در نزد خودم نگه می دارم و برای دفعات بعدی از این غذاها به آن ها می دهم. در تصویر زیر، غذا را بر روی دهان مرجان قرار داده ام.

مرجان های برین با حرکت دادن چین هایشان به سمت مرکز، غذا را به سمت دهانشان می برند. توجه داشته باشید که دهان این مرجان در مرکز چین ها واقع شده است.

به محض اینکه غذا را به سمت دهان خود نزدیک می کنند، دهانشان شروع به باز شدن می کند.

سپس، این مرجان ها سعی می کنند غذا را در دهانشان قرار دهند و حتی دهانشان را بازتر از حد ممکن می کنند وهمان طور که سعی می کنند غذا را در درون دهان خود قرار دهند، دهان خود را کاملاً باز می کنند و با قرار دادن غذا در دهان خود، شروع به بستن دهان خود می کنند.

دهان اکنون بسته است و فرآیند غذادهی صورت گرفته است.تنها یک دهان از سایر دهان ها کندتر عمل می کند.این رویداد در عرض ۲۰ دقیقه اتفاق می افتد. همانند تمامی گونه های زنده دریایی، ارائه ی غذاهای گوناگون و متنوع همواره بهترین گزینه است. همچنین، من برای تغذیه مرجان های خود غذاهای دریایی گرانولی باکیفیت که مخصوص تغذیه مرجان ها هستند را تهیه می کنم. تغذیه ی مرجان ها با این ماده بسیار آسانتر است و ماهیان نیز از این نوع غذا زیاد خوششان نمی آید. از آنجایی که هضم این ماده برای مرجان ها دشوار است (درمقایسه با خوراک های گوشتی که طبیعی ترند)، این غذا را در مکمل های غذایی خیس می کنم که آن ها را نرم و قابل هضم تر کند.
همیشه زمانی شروع به غذادهی می کنم که از مشاهده ی دهان مرجان ها اطمینان یابم.غذا دادن به مرجان های دیسکی بسیار آسان است، زیرا دهان آن ها درقسمت فوقانی بدنشان واقع شده است.

لوله ی پلاستیکی برداشته . در 2/1 آن برشی ایجاد می کنم و زمانی که آن را دربستر مخزن قرار می دهیم هنوز هم اندکی از آن خارج از آب مخزن قرارمی گیرد.

زمانی که غذای مرجانی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مکمل غذایی و ویتامین غوطه ور شد، فرآیند غذادهی را آغاز می کنم. من لوله ی پلاستیکی را بر می دارم و قسمت پایینی لوله را بر بالای دهان مرجان قرار می دهم. پلیت ها (غذاهای گلوله ای شکل) را از سوی دیگر لوله در درون لوله می ریزم و این گونه گلوله های غذا از طریق لوله در دهان مرجان می ریزند و بدین ترتیب ماهیان نمی توانند غذای مرجان ها را در حین پایین آمدن از آب بربایند.

از آنجایی که چند دقیقه طول می کشد تا مرجان ها غذا را دریافت کرده و بخورند، مرجان ها را با نیمه ی فوقانی بطری پلاستیکی آب میوه پوشش می دهم. به این صورت ماهیان و دیگر ساکنین آکواریوم قادر نخواهند بود که از مرجان ها غذایشان را بربایند.
این روش ها تنها روش هایی نیستند که شما می توانید برای تغذیه ی مرجان ها از آن استفاده کنید، بلکه این ها روش های برگزیده ای هستند که تابه حال موفقیت بسیار زیادی به همراه داشته اند.
همانند ماهیان، این امکان برای مرجان ها نیز وجود دارد که بیش از حد کافی غذا بخورند. به خاطر بسپارید که هرچیزی که مرجان می خورد باید اضافه آن را دفع کند. در حالت عادی، مرجان ها به بیولود (بارِ زیستی) تانک شما چیز زیادی اضافه نمی کنند، مگر این که شما بیش از حد کافی به آن ها غذا دهید. من فکر میکنم که تغذیه اندک و به صورت هفتگی، به احتمال زیاد برای مرجان ها بدون این که تاثیری بر کیفیت آب آکواریوم داشته باشد، کافی و مفید خواهد بود.

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *