آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران
آبزیان آب شور (دریایی) تخصصی مقالات

بیماری ماهیان آب شور و درمان – بخش سوم

در این مقاله قصد داریم به بررسی گزینه های درمانی بیماری ماهیان آب شور بپردازیم.

گزینه درمانی شماره ۱۲: استفاده از مواد غذایی دارویی و شفابخش

پیش از این tetra غذای دارویی anti protozoon medicated flakes را تولید نموده که در برابر cryptocaryon ها بسیار موثر بود. ترکیبات فعال آن مترونیداول است که معروف به flagyl میباشد. زمانی که انتقال ماهی به تانک قرنطینه غیرممکن است، این دارو گزینه خوبیست زیرا این غذا، داروی موثری در تانک به شمار می آید. تنها زیان این دارو اینست که آیا ماهی توانایی این را دارد که تمام آن را بخورد و یا آیا قادر خواهد بود که مقدار کافی از آن را بخورد یا خیر. گرچه غذای دارویی تترا اکنون دیگر در دسترس نیست، اما مترونیدازول هنوز هم قابل دسترس است. بنابراین، تهیه و ترکیب آن با غذای مورد علاقه ماهیان ممکن است. زمانی که مواد غذایی شفابخش به همراه سایر روش های درمانی نسبتاً موثر همانند کنترلگرهای زیستی، ماورای بنفش، اوزون و عصاره سیر استفاده می شود، منبع خوبی به عنوان پیشگیری کننده از آلودگی های عفونی محسوب می شود. زمانی که انتقال ماهی ها به عنوان یک راه حل انتخاب نمی شود، از تمامی این روش ها روی هم استفاده می شود گرچه با توجه به تجربیات من، این رویکرد راه حل موثری نیست.

تغذیه ماهی ها توسط مترونیدازول و یا حتی عصاره سیر می تواند تاثیرات زیان باری بر میکروفلور مفید روده ماهی ها داشته باشد و درست همانند وقتی که آن ها در معرض مس قرار می گیرند، تغییر حالت دهند. علاوه بر این، هر دارویی که خاصیت آنتی بیوتیک داشته باشد می تواند بر باکتری های موجود در سیستم اثر بگذارد و به پیشروی داروهای مقاوم به باکتری کمک کند.

 

روش درمانی شماره ۱۳: استفاده از سیر

استفاده از سیر یکی دیگر از درمان های جایگزینی است که اخیراً برای درمان crypyocaryon ها مورد استفاده قرار گرفته است. گزارشات زیادی را خوانده ام که در آن از اثر موفقیت آمیز آن صحبت به عمل آورده اند. دشوارترین بخش در ارزیابی این گزارشات این است که آیا ماهی ها به رشد یاخته cryptocaryon در مرحله اولیه پرداخته اند و زمانی که فردی از آن به عنوان یک راه درمان یاد می کند، چگونه آن ها می توانند ایمنی ذاتی و طبیعی و یا حتی اغتشاشی در چرخه زندگی cryptocaryonها ایجاد کنند. دست کم، سیر دارای برخی از خاصیت های ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی (ضدپارازیتی) و ضد ویروسی می باشد. از این نوع درمان در این بخش صحبت میکنم چون این نوع درمان تضمین کننده سایر برآوردهای علمی می باشد. متاسفانه، بیشتر ثروت حقیقی در این صنعت صرف غذای ماهیان تجاری می شود. با استفاده از سایر روش های درمانی پر بازده و ارزان قیمت، متوجه خواهیم شد که چه مقدار از اعانه های جمع اوری شده صرف این میشود که درمان های جایگزین اثر خواهند کرد یا نه.

Kelly jedlick از سیر به عنوان یک ضد کرم روده ای یاد میکرد. به آن دسته از افرادی که شناختی در مورد Kelly ندارند باید گفت که آن معروف به “بادکنک ماهی ملکه” است زیرا این نوع ماهی ها، ماهی های مورد علاقه ی او محسوب می شدند و بارها این گونه از آن ها یاد شده است که توسط کرم های مختلف آلوده شده اند. همان طور که پیش از این نیز گفتم، او درست زمانی که داشت به بررسی میزان اثرگذاری سیر بر نماتودها و کرم های نواری بر بادکنک ماهی ها می پرداخت، متوجه شد که میزان انگل cryptocaryon irritant ها به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. پس از آن، او ترجیح داد که از سیر به عنوان یک روش درمانی استفاده نماید. علاوه بر این، افرادی را میشناسم که دسته هایی از سیر را از تانک ها آویزان میکنند تا عوامل انگلی را ازبین ببرند. و در نهایت، در مورد علاقه مندانی شنیده ام که غذاهای مرجانی را درون سیر غوطه ور میکنند تا با عوامل بیماری زایی که قصد غذا دادن به آن ها را دارند، به جدال بپردازند. از دید بسیاری از مردم، سیر دارویی چند کاره است که خارق العاده عمل می کند.

 

گزینه درمانی شماره ۱۴: زنجبیل

ابتدا در رابطه با سیر به گفتگو پرداختیم و اکنون نیز قصد داریم که در مورد زنجبیل به بحث و گفتگو بپردازیم زنجبیل، تازه ترین درمان هوموپاتی است که برخی از افراد آن را توصیه میکنند. رشته اصلی این بحث در همین قسمت وجود دارد. من با گزارشات بسیار زیادی دست و پنجه نرم کرده ام. این گزارشات بیش از ۱۱ صفحه و ۲۵۸ پست بودند که همه آن ها را مطالعه کردم. بهترین بخش این رشته مربوط به بخش کنونی است که آیا این آزمایشات صحت علمی دارند یا خیر. هنوز چیزی مشخص نیست. گروهی بودند که هیچ پستی به اشتراک نگذاشته بودند و تنها نظرات را تگ کرده بودند. و اطلاعیه ی ایمیل را دریافت کردند و متنفرم که بگویم اما اکثر پاسخ ها بی اساس و بی فایده بودند از آنجایی که مشخص نکرده بودند که آیا زنجبیل اثربخش است یا نه. سعی دارم که به این موضوع بپردازم. کراتیلوس در تانکش علائمی از بیماری ایک دریایی مشاهده کرده بود. او به غذای منجمد ماهی هایش زنجبیل اضافه کرد و بیماری سفیدک کاملاً محو شد. هنوز هیچ مدرکی مبنی بر درمان عفونت های انگلی توسط زنجبیل وجود ندارد و هیچ کس نمیداند که آیا این راه درمانی ایمنی طبیعی ایجاد می کند یا نه.

سپس، به طور ویژه کراتیلوس جراح ماهی بنفشی را خریداری می کند که آلودگی عفونتی شدیدی داشت. او آن ماهی را به خانه آورد، در تانک قرنطینه مجزایی قرار داد، غذای مشابهی به او داد و دوباره سفیدک از بین رفت. برخی از مردم این تجربه را تایید می کنند. مشکل اصلی انتقال یک ماهی از یک تانک آلوده به یک تانک تمیز می باشد. این مسئله یکی از دگرگونی های مربوط به تعویض روزانه آب است که در اولین مقاله ای که مربوط به cryptocaryonirritanها بود نیز در مورد آن صحبت کردیم. در آن مقاله،colorni به شرح انتقال ماهی آلوده در بین ۲ تانک پرداخت. تانک ها تمیز هستند و هر بار پس از استفاده خشک می شوند. بدین وسیله، آن ها را از مرحله tomont رها می کند. او سعی کرد که به مدت ۱۰ روز و ۳ بار در روز آن کار را تکرار کند. این کار دقیقاً شبیه به اتفاقی بود که با جراح ماهی بنفش اتفاق افتاد. باید ۱۲ انتقال دیگر صورت میگرفت اما چون کراتیلوس خوش شانس بود، کارش را تنها با یک انتقال به پایان رساند. من میخواهم آشکارا بگویم که من کراتیلوس را به خاطر استفاده از روشی جدید نفی نمی کنم. بدون استفاده از روش های جدید نمیتوان به اکتشافات جدیدی دست یافت. امیدواریم که از این تجربه در روشی که معروف به زیست شناختی cryptocaryon irritant ها و متدهای شناخته شده دیگری است، استفاده نماییم.

 

گزینه درمانی شماره ۱۵: داروهای مبتنی بر فلفل

هنوز هم یک درمان ادویه ای دیگر در دست داریم که این ادویه فلفل نام دارد. این نوع دارو با تحریک پوشش مخاطی ماهیان اثر می کند. این دارو به ترتیب انگل ها را ریشه کن می کند و از عفونت مجدد جلوگیری می نماید. تنها توانستم یک مقاله در رابطه با این روش درمانی بیابم. داروهای مرتبط با سایت kent وchem marine مورد بحث و گفتگوی فراوانی قرار گرفته اند اما بدون استفاده از پژوهش های علمی و مستند میتوانم این فرآورده ها را توصیه کنیم. هیچ فهرستی نیز توسط این مقاله ارائه نشده این منابع تنها دارای پیش زمینه هایی هستند اما هیچ منبع آزمایش شده ای ندارند. Kent marine لیست گسترده ای از ملاحظات کاربردی را در رابطه با عوامل امن معرفی می کند. پیش از اقدام به درمان، اقدامات احتیاطی را مورد بررسی قرار دهید.

 

گزینه درمانی شماره ۱۶: ملافیکس

نکته های بسیار زیادی در رابطه با مطالب گوناگون خوانده ام که استفاده از داروی ملافیکس آکواریومی را به عنوان درمانی برای تمامی بیماری ها ازقبیل ایک دریایی توصیه میکنند. با این حال، ذکر این مسئله حائز اهمیت است که تولیدکنندگان، استفاده از این فرآورده را برای هر نوع انگلی توصیه نمیکنند. به همین جهت، مطمئناً نمیتوانم این روش درمانی را برای درمان cryptocaryon ها توصیه کنم.

 

گزینه درمانی شماره ۱۷: راه حل های پر رمز و راز

در نهایت، فرآورده هایی در بازار وجود دارد که ترکیباتشان را دسته بندی نمیکنند. گاهی اوقات، آن ها سیستم ایمنی ماهیان آلوده را تحریک می کنند. من نمیتوانم چیزی را توصیه کنم مگر این که آن فرآورده را بشناسم. از عملکرد آن مطمئن باشم و مدرکی مبنی بر اثر گذاری آن در دست داشته باشم.

 

نتیجه گیری:

خوشبختانه، شما اکنون شناخت کاملی نسبت به بیماری ماهیان آب شور و روش های درمانیش دارید. با این که قصد داشتم که تمامی روش های درمانی را بگویم، ممکن است که اندکی از روش ها از قلم افتاده باشند و حتی در نظر داشته باشید که هر روزه، روش های درمانی تازه ای وارد بازار می شود. بدون توجه به روش درمانی موثر، بهترین دارو، جلوگیری از شیوع بیماری در مراحل اولیه است به عبارت دیگر پیشگیری بهتر از درمان است. لطفاً بر تانک های قرنطینه سرمایه گذاری کنید و از آن ها استفاده کنید. هزینه این تانک ها نسبت به خرید تمامی ماهیان جدید، کمتر است و به شما این شناخت را می دهد که متوجه سلامتی ماهیان شوید. اگر شما این کار را انجام دهید و محیط با ثبات و خوبی را فراهم کنید، نیازی به روش های درمانی هزینه بر و سرسام آور نخواهید داشت. درصورت مواجهه با هر گونه مشکلی، از گزینه های درمانی فوق استفاده کنید و در آن صورت به خوبی می توانید برعلیه cryptocaryon irritant ها به جدال بپردازید.

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *