آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران
آبزیان آب شور (دریایی) مقالات

بایدها و نبایدها در آب به آب کردن ماهی آکواریومی

با سلام خدمت دوستان عزیز و دوستداران محیط زیست

با توجه به مشکلات بسیار زیاد و تلفاتی که در حدود 50% ناشی از ضربه به ماهی در هنگام آب به آب کردن ماهی آکواریومی رخ میدهد و به دلیل:

1)  ارزش وجودی موجود زنده و جانی که در بدن دارد
2)  ارزش ریالی که باعث ضرر و زیان به مالک آن میشود بر آن شدم که مقاله ای در مورد بایدها و نبایدهایی که در به اصطلاح آب به آب کردن آبزیان باید انجام شود بنویسم.

صدماتی که در موقع آب به آب کردن به ماهی های آکواریومی زده میشود شاید در طول یک ماه خود را نشان دهد از قبیل مشکل پیدا کردن آبشش، مخاط بدن و استرس ناشی از آن که منجر به از بین رفتن ماهی و در طول زمان ضعف ماهی، به وجود آوردن محیط کشت عالی برای انواع بیماری خواهد شد که باعث شیوع بیماری در آکواریوم میشود.

اولین نکاتی که باید در نظر گرفته شود این است که آکواریوم ما توان نگهداری از ماهی های جدید را دارد یا خیر؟ بعد از وارد کردن ماهی جدید آیا سیستم آکواریوم توانایی دفع مواد سمی که به واسطه ورود ماهی جدید به سیکل نیتروژن اضافه میشود را دارد یا خیر؟ باکتری های سیستم چقدر زمان لازم دارند که سیکل را با توجه به ورود بار اضافه کامل کنند؟

(در باره این نکته ها نیز مقاله ای به زودی ارایه میشود)

حال به سراغ موضوع این مقاله میرویم

قبل از شروع پروسه باید بدانیم که به تناسب این که آبزی درون بسته بندی قرار گرفته است که به محل اصلی خود برسد باید به همان میزان پروسه آب به آب کردن به طول انجامد.
به عنوان مثال ماهی های آکواریومی که 1 ساعت در راه بوده با ماهی که 4 ساعت در راه بوده را نمیشود به یک اندازه زمانی آب به آب کرد.

قبل از شروع

 

1) باید وسایل آب به آب کردن را آماده کنید که از قبیل سطل شلنگ و شیر ، یک گیره و ترجیحا محلول ضد استرس میباشد.

2) دومین کاری که بعد از دریافت بسته انجام میدهید قبل باز کردن آن این است که محیط را تاریک کنید و نهایتاً از یک نور قرمز استفاده کنید. (نور قرمز برای ماهی ها قابل مشاهده نیست)

3) بعد از باز کردن باکس ماهی ها هر کدام را به دقت نگاه کنید که علایم بیماری یا خوردگی بر روی بدن نداشته باشند و آب موجود در کیسه نیز شفاف باشد.در صورت وجود علایم بیماری ماهی را مرجوع و یا در تانک قرنطینه حتماً وارد کنید و دقت داشته باشید که اگر آب کدر بود و ماهی زنده، در سطلی که ماهی ها را با آب شفاف ریخته اید نریزید و در سطل جداگانه ریخته شود .

4) سعی کنید که PH و دمای آب هر پلاستیک را به طور جداگانه اندازه بگیرید در حد امکان ودر غیر این صورت PH و دمای سطلی که ماهی را درآن ریخته اید اندازه گیری نمایید. دقت داشته باشید تعداد ماهی ها در یک ظرف نباید به اندازه ای باشد که احساس استرس به هم بدهند و ماهی هایی که باهم درگیر میشوند در یک ظرف نریزید و همچنین ماهی ها، با مرجان ها، بی مهره ها را به طور جداگانه آب به آب کنید.

5) اندازه گرفتن PH و دما، این دو تست را هم برای آکواریوم خود بزنید و البته قبل از شروع آب به آب کردن این کار را انجام دهید که باعث میشود میزان زمان آب به آب کردن تقریبی را بتوانید محاسبه کنید.

نکته: دلیل پایین آمدن PH به خاطر بازدم ماهی و پس دادن دی اکسید کربن از طریق آبشش ماهی و کم شدن اکسیژن در آب میباشد.

6) شلنگ را که یک شیر به سرآن متصل است را با یک گیره سر دیگر آن را به آکواریوم متصل کنید و سردارای شیر را داخل سطل قرار دهید.
7) حال باید در نظر داشته باشید که اگر مقدار PH حدودا 0/5 ازآب آکواریوم کمتر بود پروسه آب به آب کردن حداقل 1 ساعت و در صورت پایین بودن 1 واحد پروسه آب به آب در حداقل در حدود 2 ساعت باید به طول انجامد.

نکته: در نظر داشته باشید که باید میزان ورودی آب از شلنگ را طوری تنظیم کنید طی زمان بندی گفته شده PH آب سطل و آکواریوم ماهی ها یکی شود. اگر سطل در حال پر شدن بود میتوانیدآب آن را با پارچ خالی کنید.

8) بعد از این که PH یکی شد یا خیلی نزدیک به آب تانک اصلی شد دما را نیز اندازه بگیرید معمولاً اگر درست آب به آب کردن انجام شود دما نیز یکی میشود.

نکته: دما باید کاملاً با آکواریوم یکی شود اما PH میتواند به اندازه کمتر از 0/1 اختلاف داشته باشد ولی بهتراست یکی باشد.

9) بعد از این مراحله همان طور که در اول چراغ ها را خاموش کردید باید چراغ آکواریوم نیز خاموش باشد ماهی را با تور گرفته داخل آکواریوم بیندازید.

نکته: بهتراست اول ماهی را در قرنطینه قرار دهید و بعد از اطمینان از سالم بودن و غذا خور بودن به داخل تانک وارد شود.

به طور کلی به نکات زیر باید توجه داشت:

1) محیط با کم ترین نور .
2) آماده کردن شرایط و وسایل آب به آب کردن قبل از ورود ماهی آکواریومی و اطمینان از تمیز بودن وسایل.
3) اضافه کردن چند قطره ضد استرس به ماهی در حال آب به آب کردن.
4) ننداختن همزمان چند ماهی در یک ظرف.
5) چک کردن شرایط و رنگ آب ماهی داخل بسته بندی و عدم ادغام در صورت کدر بودن رنگ آب .
6) به هیچ عنوان سنگ هوا داخل سطل قرار ندهید چون باعث بالا رفتن ناگهانی PH میشود .
7) جدا کردن مرجان ها و ماهی ها و بی مهره ها ازهم در زمان آب به آب کردن.
8) حفظ خونسردی در آب به آب کردن و دادن زمان به ماهی .
9) به هیچ عنوان عجله نکنید اگر ماهی تراکم در سطل نداشته باشد اکسیژن کم نمی آورد این باورغلط است .
10) آب داخل سطل را با آب آکواریوم قاطی نکنید.
11) حداقل 12 ساعت نور آکواریوم خاموش باشد.
12) بهتر است که اول ماهی های آکواریومی در قرنطینه قرار گیرند.

و اصلی ترین موضوع : آیا آکواریوم من توان نگهداری از ماهی جدید را دارد؟ و من در زمان مناسب دست به اضافه کردن آبزی زده ام؟

در صورت رعایت نکات بالا تا 70% از تلفات ماهی جلوگیری میشود دقت کنید و عجله نکنید این نکات حاصل بارها آب به آب کردن آبزیان و ماهی آکواریومی میباشد که در اختیار دوستان قرار گرفته است .

نویسنده : اکبر گندمکار

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *