آبزیان دریایی
آبزیان آب شیرین
لوازم و مواد مصرفی
آکواریوم آماده دلفیران
آبزیان آب شور (دریایی) تخصصی مقالات

اهمیت جریان آب در آکواریوم های آب شور

جریان آب یکی از مهم ترین عوامل در راه اندازی یک آکواریوم آب شور محسوب می شود. جنبش و جریان مناسب آب برای داشتن یک آکواریوم آب شور سالم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. عدم داشتن جریان آب کافی می تواند منجر به بروز انواع مشکلات بالقوه در آکواریوم شما شود. من شرط می بندم که اگر از شما پرسیده شود که مهم ترین پارامترهای آب چه چیزهایی هستند شما خواهید گفت که درجه حرارت، PH و چیزهای دیگری مانند این ها، درست است؟ بسیار خب، اما بهتر است بدانید که یکی از پارامترهای مهم آب که غالباً توسط آکواریوم دارها نادیده گرفته می شود، جریان آب است. اگر شما با من موافق هستید، پس احتمالاً شما زمانی که قصد داشتید که آکواریوم خود را راه اندازی کنید در مورد جریان آب فکر کرده اید. حرکت آب عاملی مهم و حیاتی برای حفظ کیفیت آب است، اگر شما در حال برنامه ریزی برای راه اندازی یک آکواریوم آب شور با کیفیت هستید و یا اگر قصد دارید که جریان آب آکواریوم خود را بهبود ببخشید، بهتون توصیه می کنم که با ما همراه باشید….

نوع، جهت و سرعت حرکت آب در آکواریوم آب شور یکی از مهم ترین متغیرهای محیطی برای سلامت ساکنین آکواریوم شما می باشد. این موضوع به همان میزان که دما و PH اهمیت دارند،با اهمیت است.

مزایای داشتن جریان و جنبش مناسب آب در آکواریوم های آبشور عبارتند از:

1) افزایش سطح اکسیژن از طریق بهبود حرکت آب
2) جریان مناسب آب امکان دسترسی مرجان ها و سایر ساکنین آکواریوم را آسانتر می سازد
3) امکان دور ساختن آلودگی ها را از روی سطح مرجان ها و دیگر ساکنین آکواریوم فراهم می سازد
4) کمک به روند فتوسنتز و کلسیفیکاسیون مرجان ها
5) کمک به جلوگیری از رسوب و ته نشین شدن آلودگی ها
6) کمک به ایجاد یک محیط طبیعی برای ساکنین آکواریوم
7) می تواند از گسترش انواع جلبک های دریایی در آکواریوم جلوگیری کند

برخی از مشکلاتی که ممکن است بر اثر جنبش و جریان کم آب، در آکواریوم شما ایجاد شوند:

1) ایجاد نقاط مرده و تجمع مواد زائد که منجر به بالا رفتن سطح نیتراتو فسفات در آکواریوم شما می شوند
2) شرایط را برای رشد باکتری های بیماری زا (باکتری هایی که باعث بروز عفونت در ماهی ها و مرجان ها می شوند) فراهم می کند
3) سرعت رشد مرجان ها را کند می کند
4) غیر موثر کردن یا کاهش اثر فیلتراسیون بیولوژیکی لایوراک ها
5) کاهش تاثیرگذاری اسکیمر یا سایر فرم های فیلتراسیونی که شما برای آکواریوم خود استفاده می کنید

 تفاوت جنبش و جریان آب چیست؟

جریان آب:

شایع ترین نوع جریان آب در آکواریوم های آب شور، جریان آبی است که به جریان آب لمینار معروف است، این نوع جریان آب، تقریباً در یک جهت و در یک راستا حرکت می کند، مانند جریان آب اقیانوس. نوع دیگر جریان آب که در آکواریوم های آب شور رایج است، جریان آب آشفته می باشد. این نوع جریان به گونه ای است که دو جریان آب از دو سوی متفاوت به سوی یکدیگر حرکت می کنند و با هم برخورد می نمایند و یا هنگامی است که جریان آب با یک جسم سخت برخورد می کند و حرکت آب را به سمت جهات مختلف مخزن روانه می کند. جریان آب آشفته با استفاده از چند پاورهد بهتر از جریان آب لمینار در اکثر آکواریوم ها می باشد. جریان آب لمینار (جریان های لایه ای سطح آب) برای شبیه سازی محیط هایی که معمولاً در عمق 40 فوتی اقیانوس ها وجود دارد، مناسب می باشد. جریان آب آشفته نیز برای شبیه سازی محیط هایی است که در عمق کمتر از 40 فوتی اقیانوس ها وجود دارد مناسب خواهد بود.

جنبش آب:

جنبش آب به معنی حرکت رفت و برگشتی در آب است که زمانی ایجاد می شود که یک موج در اقیانوس از یک صخره مرجانی عبور کند. این نوع جریان نیز بهتر است که برای شبیه سازی شرایط معمول در عمق کمتر از 40 فوت اقیانوس استفاده شود. این نوع جریان بهترین نوع جریانی است که می تواند در یک آکواریوم مرجانی وجود داشته باشد، اکثر مرجان ها زمانی که در معرض جریان آب آشفته و حرکت رفت و برگشتی قرار می گیرند بهتر عمل می کنند.
شرکت دلفیران با تحقیق فراوان و تجربه در این زمینه موج سازهایی را برای تمامی علاقه مندان به آکواریوم های آب شور طراحی و تولید کرده که این موج ساز ها کاملاً هوشمند بوده و قادر به تولید 240 مدل جریان می باشد و در سه مدل :
sigma-10000

sigma-20000

sigma-30000

در دسترس شما عزیزان می باشد.

 قابلیت های موج ساز های دلفیران به همراه کنترلر تاچ هوشمند به شرح زیر می باشد:

1)خاموش کردن اتوماتیک موج ساز در صورت کم بودن آب در مخزن و برگشت به حالت عادی بعد از برطرف شدن مشکل.
2)خاموش کردن اتوماتیک موج سازدر صورت بالا رفتن دما و برگشت به حالت عادی بعد از برطرف شدن مشکل.
3)خاموش کردن اتوماتیک موج ساز در صورت گیر کردن اجسام و یا مسدود شدن ورودی آب و برگشت به حالت عادی بعد از برطرف شدن مشکل.
4)موج ساز های آرام و کاملا بی صدا.
5) ولتاژ برق ورودی به موج ساز 24 ولت است که حداکثر ایمنی را برای کاربر فراهم میکند.
6)شبیه سازی 240 مدل جریان در آکواریوم
7-دارای کنترلر تاچ
این موج ساز نخستین موج ساز در دنیاست که حالات اقیانوس را با توجه به پنج محدوده زمانی طلوع آفتاب، روشنایی روز، غروب آفتاب و مونلایت شبیه سازی می کند. در هر یک از محدوده های زمانی حالت موج، شدت موج و فرکانس موج قابل تنظیم می باشد. پمپ این موج ساز دارای دو نوع سر است که قادر است با چرخش اتوماتیک جریان آب را به صورت ویژه ای در جهات مختلف پخش کند.

 

چه میزان جنبش و جریان آب نیاز داریم؟

این موضوعی است که قوانین بسیار شگفت انگیزی دارد. عواملی که باید در نظر داشته باشید، تنوع ماهی و مرجان هایی که شما از آن ها نگهداری می کنید و چگونگی چیدمان لایوراک ها در آکواریومتان است. مقدار کلی جریان آب معمولاً به این صورت که چند بار در ساعت کل حجم آب در مخزن جابه جا می شود، بیان می گردد. به عنوان مثال، اگر شما GPH1000 جریان آب در یک مخزن 100 گالنی داشته باشید، شما باید 10 بار جریان یا X10 جریان آب داشته باشید. برای یک تانک مرجانی SPS تنظیم میزان X50، و برای تانک مرجانی بدون SPS حدود X30 جریان پیشنهاد می شود. نکته: اگر هر نوع ماهی یا مرجانی را که نیاز به شدت جریان خاصی دارند را نگهداری می کنید، از هیچ قاعده ای نمی توانید استفاده کنید. به عنوان مثال، اسبک های دریایی به جریان آب بسیار آهسته نیاز دارند و حتی در یک مخزن با جریان آب متوسط نیز زنده نخواهند ماند.

از چه چیزی می توان برای ایجاد جریان و جنبش مناسب آب استفاده کرد؟

شایع ترین روش برای ایجاد جریان های آبی آشفته و متلاطم استفاده از چند موج ساز یا یک موج ساز قوی در داخل آکواریوم است. امروزه موج سازهایی در بازار وجود دارند که قادر هستند جریان های آبی مختلف را همانند جریان های آبی اقیانوس ها در آکواریوم شما شبیه سازی کنند (اشاره به موج ساز های دلفیران) همچنین بوسیله این موج سازها شما قادر خواهید بود که شدت جریان موج را متناسب با حجم آکواریوم و زاویه جریان موج را نیز متناسب با چیدمان آکواریوم خود تنظیم نمایید. دیگر تجهیزاتی که شما در آکواریوم خود از آن ها استفاده می کنید مانند پروتئین اسکیمرها، فیلترهای سطلی، فیلتر hang-on و پمپ های برگشت آب نیز به ایجاد یک جریان آب مناسب در آکواریوم می توانند کمک کننده باشند. استفاده از جریان آبی قوی در آکواریوم یک راه عالی برای جلوگیری از ته نشین شدن پسماندهای غذایی و فضولات جاندارن و هدایت آن ها به سمت سیستم فیلتراسیون می باشد.

نکته:

تغییر جریان آب می تواند باعث آسیب به ساکنین آکواریوم شما شود. رسوب گرفتن و یا هر گونه گرفتگی ایجاد شده که باعث کاهش عملکرد پمپ ها و موجسازها بشود به اندازه کافی برای ایجاد استرس جدی به مرجان ها و بی مهرگان آکواریوم شما می تواند کافی باشد. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکلات می بایست به صورت منظم و دوره ای پمپ ها و سیستم های گردش آب آکواریوم خود را کنترل کنید و در صورت لزوم آن ها را تمیز کنید.

بازنگری شده توسط: اکبر گندمکار

Author

petdolfin

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *